آموزش اینترنت و بورس

  • ۰
  • ۰
چگونه در سهم نوسان گیری کنیم
نوسان گیری در بورس به عنوان یکی از فعالیت های سرمایه گذاران محسوب می شود و در این مقاله قصد داریم در خصوص فاکتورهای نوسان گیری در بورس صحبت کنیم.
به طور کلی روش های مختلفی برای کسب سود و بازدهی در بازار سرمایه وجود دارد و بر همین اساس سرمایه گذار در بازار سرمایه می تواند به دو روش بازدهی کسب کند که شامل سود سرمایه ای و سود نقدی با حضور در مجامع عمومی عادی سالیانه  می باشد. کسب سود سرمایه ای که شامل نوسان قیمت سهام در بازار می باشد معمولا روش دشوار تری می باشد ولی به دلیل جذابیت آن و ایجاد هیجان برای کسب سود سریع، عمده سرمایه گذاران نیز در بازار سرمایه به دنبال این روش برای کسب بازدهی هستند. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله در خصوص نوسان گیری در بورس و روش های آن صحبت کنیم.
 
احتمالا تا به حال در مورد نوسان گیری توسط سرمایه گذاران در بازار بسیار شنیده اید و یا مقالات زیادی نیز در این خصوص مطالعه کرده اید ولی تا به حال نیز به یک روش درست و منطقی برای کسب بازدهی با استفاده از این روش نرسیده اید.
 
اما سوال اینجاست که آیا با روش ها و تکنیک های فعلی سرمایه گذار به راحتی می تواند در بازار نوسان گیری کند؟؟ ریسک کسب بازدهی در نوسان گیری به چه میزان است و یا برخی سوالات دیگر که قصد داریم در این مقاله به یک نتیجه گیری کلی در این خصوص برسیم.
نوسان گیریتعریف نوسان گیری در بورس
قبل از توضیح در مورد نوسان گیری بهتر است ابتدا نوسان را توضیح دهیم. نوسان را میتوان تغییرات قیمت سهام در کوتاه مدت نام برد و افرادی که در بازه زمانی کوتاه مدت کار میکنند و از نوسان قیمت ها استفاده می کنند را نوسان گیر می گویند. معمولا درصدهای نوسان گیری در بورس برای یک معامله گر حرفه ای بین ۵ تا ۱۰ درصد می باشد و هیچ سرمایه گذاری با این هدف هیچ وقت ریسک بیشتری را متحمل نمی شود.
 
حال سوال اینجاست که آیا همه سرمایه گذاران می‌توانند در بازار سهام نوسان گیری کنند؟؟ پاسخ به این سوال خیر است چرا که نوسان گیری در بازار سهام و یا سایر بازارهای مالی نیاز به تجربه و شناخت بازار و داشتن مهارت در تابلوخوانی و بازار خوانی دارد و می توان گفت که هر سرمایه گذاری قادر به انجام این کار نیست. ممکن است گاهی اوقات بسیاری از سرمایه گذاران با ورود به بازار سرمایه و طمع سودهای کوتاه مدت، به دنبال نوسان گیری باشند اما طولی نمی کشد که متضرر می شوند و بخشی از سرمایه خود را از دست میدهن
 
د چرا که همانطور که در بالا گفته شد نوسان گیری به دانش و تجربه و مهارت خاصی نیاز دارد و چه بسا بسیاری از افراد ماهر و پرتجربه در بازار هم متحمل زیان می شوند. تجربه شخصی بنده و صحبت با بسیاری از معامله گران بازار نیز موید همین مطلب می باشد که نوسان گیری در بلند مدت به زیان سرمایه گذار ختم خواهد شد و شاید درصد کمی از سرمایه گذاران با استفاده از این نوع روش معاملاتی در بازار منتفع می شوند و عده زیادی از سرمایه گذاران که با هدف نوسان‌گیری و به صورت کوتاه مدت وارد سهم می‌شوند ؛ متحمل زیان می‌شوند و بخش زیادی از سرمایه خود را از دست میدهند.
البته افرادی که در بازار سرمایه به دنبال نوسان گیری هستند به دو دسته تقسیم می شوند که شامل موج و موج سوار می باشند.دسته اول سرمایه گذارانی هستند که شروع کننده یک موج در یک صنعت یا سهم می باشند.
 
بدین صورت که ابتدا در یک سهمی آرام آرام شروع به خرید می‌کنند و زمانی که سهم به اصطلاح خشک شد، سهم را صف خرید و شروع به پخش اخبار مثبت در سایت ها و شبکه های اجتماعی می‌کنند. با پخش اخبار مثبت، رفته رفته عوام بازار وارد سهم می شوند و شاهد صف خریدهای پرحجم در سهم هستیم. در این مرحله موج سوار ها وارد سهم می شوند و در واقع این افراد کسانی هستند که اخبار به هر دلیلی به گوششان می‌رسد و به دنبال خرید سهم هستند.
 
قیمت سهم افزایش می یابد ( معمولا ۱۵ تا ۲۰ درصد ) و رفته رفته عرضه سهام شرکت نیز زیاد می شود و موج ( گروه اول ) از سهم خارج می‌شوند. حال اگر بازیگر جدید در این مرحله وارد سهم شود شاهد ادامه افزایش قیمت هستیم در غیر این صورت سرمایه گذارانی که در مرحله آخر رشد سهم و صرفا به دلیل اخبار مثبت وارد سهم شده اند، زیان و در نهایت هم با شناسایی زیان از سهم خارج می شوند.
نوسان گیری
 
چگونه می توان نوسان گیری کرد
تحلیل تکنیکال:
یکی از روش های نوسان گیری در بازار سرمایه که امروزه بسیاری از سرمایه گذاران از آن استفاده می کنند تحلیل تکنیکال می باشد. چرا که سرمایه گذاران در این روش با استفاده از نمودارها در بازه های زمانی کوتاه مدت سهمی را خریداری می کنند و پس از چند درصد رشد قیمتی آن را می فروشند به عنوان مثال باید گفت خرید سهم در محدوده های حمایتی که معمولا با اقبال بازار مواجه است می تواند یکی از این روش ها باشد. البته برخی از نسبت ها نیز در تحلیل تکنیکال می تواند برای نوسان گیری مناسب باشد که یکی از این نسبت ها ATR و یا اندیکاتور AVERAGE TRUE RANGE می باشد.
جو حاکم بر بازار:
گاهی اوقا مشاهده می شود که انتشار یک خبر موجب رشد دست جمعی سهام یک گروه می شود حال ممکن است خبر در حد شایعه باشد. در این حالت نیز می توان همگام با خبر سهم را خرید و در یک موقعیت مناسب آن را فروخت و شناسایی سود انجام داد.
اطلاعات نهانی:
گاهی اوقات مشاهده می شود که از جانب شخصی اطلاعاتی از وضعیت شرکت به دست شما رسیده که ممکن است این خبر افزایش سود شرکت و یا افزایش سرمایه پیش رو و یا … باشد. در این حالت نیز ممکن است این خبر دست به دست بچرخد و موجب رشد سهام شرکت شود . حال شما ممکن است به محض رسیدن خبر سهم را خریده و در پایان ساعت معاملات نیز با رشد قیمتی سهم آن را بفروشید و نوسان گیری کنید.
در کل باید گفت نوسان گیری در سهم کار دشوار و پیچیده ای می باشد که نیاز به تجربه و مهارت فراوان دارد. ممکن است گاهی اوقات با برخی از اصول مطرح شده برای نوسان گیری بتوان سود های مقطعی کسب کرد ولی به عقیده من این سودهای مقطعی می تواند مقدمه ای برای ضررهای بیشتر باشد. به همین دلیل توصیه میکنم که دربند فرصت های نوسان گیری در بازار نباشید و گول وعده های اینچنینی را در بازار توسط افراد مختلف نخورید. البته این نکته را هم باید به خاطر داشته باشید که نوسان گیری در سهم با استفاده از برخی تکنیک های تابلو خوانی در سهم میتواند بازدهی مناسبی را در کوتاه مدت نصیب سرمایه گذار کند. به عنوان مثال در مقاله ای تحت عنوان ” تابلو خوانی و بازار خوانی در بورس : سهام زیر ۱۰۰ تومان را بخریم ” و یا در مقاله ” در چه شرایطی در صف فروش سهم بخریم ” میتوان به دنبال نوسان های چند درصدی بود. گاهی اوقات این سوال در بین سرمایه گذاران وجود دارد که آیا خرید و فروش حقوقی میتواند به عنوان سیگنال خرید سهم محسوب شود و ایا میتوان به دنبال گرفتن نوسانات چند درصدی همراه با خرید و فروش حقوقی ها بود یا خیر. برای بررسی رفتار حقوقی ها در خرید و فروش سهام مقاله ای که له آن اشاره شده است را مطالعه کنید تا تشخیص دهید که آیا خرید و فروش حقوقی ها در بازار میتواند سیگنال معاملاتی باشد یا خیر.
 
 
نوسان گیری
 
چگونه سهم مناسب را برای نوسان گیری انتخاب کنیم.
انتخاب سهم مناسب برای نوسان گیری کاری بسیار سخت در بازار سرمایه به حساب می آید و بیشتر سرمایه گذارانی که به دنبال پیدا کردن سهام مناسب برای نوسان گیری هستند عمدتا در خرید سهم دچار اشتباه شده و زیان می کنند. اما سوال اینجاست که چگونه یک سهم مناسب را برای نوسان گیری انتخاب کنیم. در بخش بالا گفتیم که تحلیل تکنیکال به عنوان یکی از ابزارهایی می باشد که سرمایه گذاران برای نوسان گیری از آن استفاده میکنند. در تکنیک های معامله گری با خط روند توضیح دادیم که اگر بتوانیم ساختار معاملاتی با خط روند را بشناسیم؛ قادریم سود های کوتاه مدت خوبی را در بازار کسب کنیم و یا اگر برخی از تکنیک های تابلو خوانی در بورس را بدانیم به سادگی قادریم در بازار نوسان های کوتاه مدت بگیریم. بنابراین بهترین روش برای نوسان گیری در بازار سرمایه وجود ندارد و سرمایه گذاران بهتر است به دنبال این روش برای کسب سود در بازار نباشند. البته تکنیک های معاملاتی در تحلیل تکنیکال میتواند کمک بسیاری به این موضوع کند. پس زمانی به دنبال نوسان گیری در بورس باشید که به اندازه کافی در این بازار حرفه ای شده باشید. البته برخی از اندیکاتورها هم برای نوسان گیری قابل استفاه می باشد که در مقالات بعد در خصوص آن صحبت میکنیم.
 
نوسان گیری در بورس : استراتژی کسب سود در کوتاه مدت
نوسان گیری در بورس شاید اولین خواسته ای باشد که هر سرمایه گذاری در بدو ورود به بازار سرمایه، علاقه به یادگیری آن دارد و با خود فکر میکند که سرمایه گذاری در بورس به همراه تدوین یک استراتژی نوسان گیری میتواند بازدهی خوبی را برای سرمایه گذار به همراه داشته باشد. اما این انتهای راه نیست و چه بسا سرمایه گذران بسیاری با این تفکر که سود خوبی کسب می کنند اقدام به نوسان گیری کرده و به راحتی سرمایه خود را از دست داده اند.
در بخش های قبل در خصوص نوسان گیری در بورس توضیح دادیم و گفتیم سرمایه گذار با رعایت یک سری مولفه ها و نیاز به شناخت تابلو خوانی و بازار خوانی در بازار سرمایه می تواند تکنیک های معاملاتی را یاد بگیرد اما شناخت و استفاده از نوسان گیری در بورس نیاز به تجربه فراوان و البته شناخت کامل بازار دارد.
اینکه در بازار سرمایه چگونه نوسان گیری کنیم به استراتژی هر سرمایه گذار در بورس بستگی دارد اما در خصوص نوسان گیری در بازار سرمایه باید حد سود و حد زیان را به درستی رعایت کرد چرا که کسب سود با هدف نوسان گیری در بورس مانند یک تیغ دولبه است و ممکن است زیان زیادی برای سرمایه گذار به همراه داشته باشد. تجربه نیز ثابت کرده که سرمایه گذار به هنگام نوسان گیری ممکن است رفتار منظم و مدونی که قبلا در استراتژی معاملاتی خود داشته را به راحتی کنار گذاشته و یا به آن توجه نکند و همین عامل موجب زیان او می شود.
 
نوسان گیری در بورس
 
نوسان گیری در کدام حالت بازار بیشتر اتفاق می افتد
در موضوعات قبلی در خصوص بازارها گفتیم که بازار یا حالت صعودی دارد و یا حالت نزولی و یا حالت خنثی و سرمایه گذاران در هر کدام از بازارها استراتژی معاملاتی خاص خود را دارد. به عنوان مثال استراتژی معاملاتی در بازار صعودی خرید سهم و نگهداری آن می باشد؛ در بازار نزولی صرفا باید نظاره گر بازار بود و زمانی که بازار از حالت نزولی خارج شد وارد معامله شد و از آن منفعت کسب کرد. اما بازار خنثی بازاری می باشد که نوسان گیری در آن بسیار شایع می باشد و به دلیل تغییرات قیمت سهم در حالت بازار خنثی، معمولا شرایط مناسبی برای نوسان گیران ایجاد می شود. بنابراین بازار خنثی برای نوسان گیری در بورس می تواند یک بازار مناسب باشد.
استرس همراه همیشگی نوسان گیران
اگر تا به حال تجربه نوسان گیری در بورس را داشته اید حتما تیتر، نظر شما را جلب کرده است. معمولا افرادی که در بازار سرمایه نوسان گیری می کنند به دلیل شرایط نوسانی بازار عمدتا دچار استرس در معاملات می شوند و عموما هم سلامت شغلی مورد نیاز را ندارند و به همین دلیل به محض ورود به معاملات خود از ابتدا استرس دارند تا زمانی که سهام خود را به فروش برسانند. پس اگر قصد نوسان گیری در بورسی را دارید حتما باید استرس آن را به جان بخرید و سعی کنید حتی الامکان آن را در کنترل خود داشته باشید. پس این را مد نظر داشته باشید که استرس در معاملات موجب ایجاد رفتار غیر منطقی می شود و ممکن است استراتژی معاملاتی شما را زیر سوال ببرد.
کم کردن میانگین قیمت در هنگام نوسان گیری در بورس یکی از اتفاقاتی می باشد که سرمایه گذار انجام داده تا معاملات خود را توجیح کند و از طرفی استرس معاملاتی خود را کم کند. گاهی اوقات مشاهده می شود که سرمایه گذار با هدف نوسان گیری، سهمی را خریداری می کند ولی با کمال تعجب مشاهده می کند که قیمت سهم کاهش می یابد. در این حالت سرمایه گذار حد ضرر خود را رعایت نکرده و با کاهش قیمت سهم، اولین فکری که به ذهنش می رسد این است که با خرید مجدد در قیمت های پایین تر، میانگین قیمت خرید خود را کاهش داده و حداقل استرس معاملات خود را کم کند. در این حالت تصور کنید سهمی که قصد نوسان گیری در آن را داشته اید به لحاظ بنیادی وضعیت عملیاتی مناسبی نداشته و مجددا قیمت آن کاهش داشته است و در نتیجه زیان سرمایه گذار به شدت افزایش یافته و در نتیجه مجبور است زیان شناسایی کرده و از سهم خارج شود.
 نوسان گیری در بورس
 
تمرکز در معاملات : لازمه نوسان گیری در بورس
همیشه این سوال وجود دارد که آیا همه سرمایه گذاران قادر به نوسان گیری در بورس می باشند یا خیر؟؟ در این خصوص باید گفت که نوسان گیری در سهم به تمرکز بالایی نیاز دارد و عموما مناسب سرمایه گذارنی است که از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۲:۳۰ بازار را رصد می‌کنند و داری حداقل تجربه لازم در معاملات می باشند. لذا نوسان گیری در بازار بورس مناسب کارمندان و یا افرادی که در ساعت معاملات در بازار نیستند؛ نمی باشد. پس بهتر است زمانی که به صورت روزانه درگیر بازار نیستید فکر نوسان گیری در بورس نباشید.
 

آیا در بورس باید نوسان گیری کرد

 
طبق تحقیقات انجام شده در میان سرمایه گذاران خارجی و از طریق مطالعات میدانی که در حوزه بازار بورس ایران انجام شده می توان به این نتیجه رسید که نوسان گیری در بورس آنچنان که باید و شاید موجب کسب ثروت توسط سرمایه گذران نشده است و در نهایت باید گفت ممکن است سرمایه گذار بگوید که از طریق نوسان گیری سود مناسبی را کسب کرده است اما برایند معاملات این افراد نشان میدهد که آنچه در نهایت و در فاصله زمانی بلند مدت نصیب سرمایه گذار می شود زیان است؛ به همین دلیل سرمایه گذاران باید این نکته را همواره مد نظر خود قرار دهند نشوند.
 
یک نکته ای که همواره در کلاس های آموزشی به سرمایه گذاران پیشنهاد میکنم این است که وقتی وارد بازار سرمایه می شوند به فکر سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت در بورس باشند چرا که بازار سرمایه همواره ثابت کرده که سود نصیب کسانی می شود که دیدگاه میان مدت به بورس داشته باشند و به فکر کسب سود کوتاه مدت نباشند.
 
نوسان گیری در سهم با هدف کسب بازدهی
نوسان گیری در سهم شاید اولین خواسته ای باشد که هر سرمایه گذاری در بدو ورود به بازار سرمایه، علاقه به یادگیری آن دارد و با خود فکر میکند که سرمایه گذاری در بورس به همراه تدوین یک استراتژی نوسان گیری میتواند بادهی خوبی را برای سرمایه گذار به همراه داشته باشد.
شاید بسیاری از سرمایه گذارانی که چندین سال در بازار سرمایه فعالیت می کنند با واژه نوسان گیری در سهم آشنا باشند که برخی از سرمایه گذاران از این موضع منتفع شده‌اند و بخش دیگری نیز دجار ضرر و زیان فراوانی در بازار شدند. معمولا نوسان گیری با هدف افزایش و کاهش قیمت سهم و کسب بازدهی در بازار انجام می شود و سرمایه گذاران فعال در این زمینه نیز هر بار با استفاده از یک سناریو تعریف شده اقدام به انجام این کار می کنند. در این نوشتار قصد داریم که در خصوص روش های نوسان گیری در بازار و هدف از انجام آن صحبت کنیم.
 
نوسان گیری در سهم و مشخصه های آن
در کل نوسان گیری در بورس اینگونه تعریف می شود که هر نوع فعالیتی که منجر شود معاملات از حالت عادی خارج شده و شاهد تغییرات قیمت سهم باشیم. برخی تکنیک های نوسان گیری در سهم وجود دارد که موجب می شود بتوانیم شروع این حرکت را تشخیص دهیم و معمولا در حوزه تکنیک های تابلو خوانی در بورس می باشد که هر سرمایه گذاری می تواند با آموزش تابلو خوانی در بورس آن را یاد گرفته و در معاملات خود استفاده کند.
 
برخی مولفه ها با هدف نوسان گیری در بازار
حال سوال اینجاست که در سهم چگونه نوسان گیری کنیم و چه معیارهایی برای شناخت نوسان گیری در سهم وجود دارد. در بخش زیر قصد داریم برخی از نشانه های نوسان گیری در سهم را اندکی توضیح دهیم.
سفارش چینی در یک حجم مشخص :
نوع سفارش گذاری در سهم می تواند یکی از نشانه های نوسان گیری در سهم می باشد. چینی گاهی اوقات در برخی از سهم هایی که در محدوده +۲% معامله می شوند شاهد سفارش های با حجم بالا در محدوده پایین تر هستیم. به عنوان مثال سهم در محدوده ۱۰۲ تومان در حال معامله می باشد ولی در بخش تقاضا در محدوده ۱۰۱ تومان حجم سفارشات بالایی را مشاهده میکنیم. این به خودی خود نشان میدهد که این سفارش به دلیل ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران برای خرید سهام ایجاد شده و در واقع به نوعی اردر حمایتی در سهم می باشد. البته حالت عکس این قضیه هم وجود دارد به عنوان مثال سهم در محدوده -۳% و در قیمت ۹۷ تومان در حال معامله می باشد ولی در محدوده ۹۵ تومانی سفارش فروش با حجم بالایی قرار داده شده است . این نشان میدهد که فعلا اجازه رشد قیمتی به سهم داده نمی شود و به همین دلیل عرضه برای سهم افزایش می یابد و روند قیمتی سهم را دچار مشکل می‌کند.
ایجاد شایعه در سهام با هدف افزایش و یا کاهش قیمت سهم :
از دیگر مولفه‌هایی که میتواند موجب نوسان گیری در سهم شود سفته بازی می باشد. هنگامی که سرمایه گذاران قصد سفته بازی در سهمی را دارند
 
ابتدا به خرید سهم در طی روزهای مختلف و با کدهای مختلف اقدام می کنند تا به اصطلاح شناوری موجود در سهم را جمع کنند و سپس با انتشار اخبار مثبت در سایت ها و کانال ها و کلیه شبکه های اجتماعی سرمایه گذاران دیگر را ترغیب به خریدن سهم می کنند و بعد از رشد قیمتی سهم در طی چند روز اقدام به فروش سهم و شناسایی سود میکنند و خریداران در قیمت های بالاتر نیز متضرر می شوند و یا در حالت عکس قضیه برخی از سرمایه گذاران با انتشار اخبار منفی در سهم با هدف کاهش قیمت سهم و خرید بیشتر اقدام به انتشار خبرهای منفی در خصوص سهام شرکت میکنند تا سهم مورد نیاز خود را در بازار جمع آوری کنند و بعد از آن قیمت سهام شرکت را افزایش دهند.
معاملات صوری :
شاید بسیار مشاهده کرده باشید که در نمادی معاملات دو طرفه بین حقیقی ها، حقوقی ها و حقیقی با حقوقی ها انجام شده باشد که معمولا این کار با هدف های مختلفی انجام می شود. گاهی اوقات این معاملات در جهت فروش سهم به یک کد حقوقی با کد شخصی میباشد. گاهی اوقات هم با هدف جا به جایی سهم و سپس افزایش قیمت سهم می باشد و یا گاهی اوقات هم این جا به جایی ها در جهت افزایش حجم معاملات می باشد.
 
نوسان گیری در سهم
 
در کل میتوان گفت که معاملات در بسیاری از سهم ها با استفاده از روش های گفته شده انجام می شود که برخی از سرمایه گذاران با استفاده از فرمول های تابلو خوانی در بورس قادر به تشخیص آن بوده و میتوانند از آن استفاده کنند ولی در نهایت دود آن به چشم کسانی می رود که صرفا با دانش اندک در این بازار معامله می کنند و قادر به تشخیص وضعیت های توضیح داده شده نخواهند بود و این سرمایه گذارن نیز بازندگان اصلی نیز به حساب می آیند.
  • ۹۸/۱۰/۲۹
  • شهاب موسوی

آموزش سهام و بورس تهران

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی